Wsiadając do auta, wykonujemy już automatycznie pewne czynności. Aby wrzucić bieg i ruszyć autem z manualną skrzynią biegów, musimy użyć sprzęgła. Podczas jazdy, kiedy zmieniamy biegi, również z niego korzystamy. Robimy to mechanicznie i wielu z nas nie zastanawia się tak naprawdę, dlaczego tak to wygląda. Bez sprzęgła moglibyśmy się poruszać tylko przy pomocy jednego biegu, ale nie tylko ono jest istotne. Mechanizm, który zachodzi podczas zmiany biegów, jest bardziej skomplikowany, a najważniejszym elementem jest nie samo sprzęgło, a jego linka. Sprawdźcie już teraz, co warto o niej wiedzieć!
Linka sprzęgła jest elementem, który umożliwia nam zmianę biegów, ponieważ łączy pedał sprzęgła z jego dźwignią. Jak to wygląda w praktyce? Otóż przy pomocy pedału kontrolujemy złączanie i rozłączanie sprzęgła. Jednak nie wystarczy tylko użyć pedału, aby mechanizm działał. Potrzebujemy jeszcze elementu pośrodku, czyli linki, która napina się przy wciskaniu pedału. Połączona jest ona z dźwignią sprzęgła, więc podczas napinania przekazuję jej siłę.
Linka, będąc ruchomym elementem układu sterowania, może ulec zerwaniu. Jednak to, jak szybko do tego dojdzie, zależy tak naprawdę od wielu czynników. Pierwszym będzie sam sposób kierowania – u każdego kierowcy może być on inny, stąd też inaczej wpłynie on na żywotność linki. Drugim jest zwyczajne zużycie i to stanowi najczęstszą przyczynę awarii. Linka rzadko jednak zrywa się całkowicie, dlatego możemy zawczasu przewidzieć, że coś zaczyna się z nią dziać. Włókna pękają stopniowo, sprzęgło zaczyna coraz ciężej pracować i słyszymy mechaniczne dźwięki przy wciskaniu pedału. Stukanie, zgrzytanie, pukanie przy zmianie biegów – to oznaki, że linka się zużyła. Trudno przewidzieć, kiedy linka sprzęgła ostatecznie się zerwie, dlatego jeśli nie zwraca się uwagi na takie rzeczy, może być to niemiłe zaskoczenie dla kierowcy. Warto obserwować pojazd, sprawdzać jego kondycję i przy okazji wsłuchać się w jego pracę podczas jazdy.
Wymiana linki sprzęgła nie należy do najbardziej skomplikowanych napraw i można bez problemu dokonać jej samodzielnie, jeśli mamy podstawowe pojęcie o mechanice samochodowej. Należy zacząć od zakupu odpowiedniej linki, aby pasowała do posiadanego modelu samochodu. Gwarancją bezpieczeństwa będzie oczywiście produkt zakupiony od sprawdzonego producenta. Jeśli robimy to pierwszy raz, warto zorganizować sobie dzień, w którym taką część będzie można bez pośpiechu wymienić. Demontaż w wolniejszym tempie nieco ułatwi zapamiętanie tego, co robiliśmy po kolei. Wymianę linki należy robić na zimnym silniku, co sprawi, że unikniemy na przykład poparzeń. Należy unieść auto oraz poluzować kierownicę – najwygodniej będzie zająć się tym, kładąc się pod autem. Linka wychodzi ze skrzyni biegów, najczęściej z lewej strony auta i zakończona jest gwintem z nakrętką do regulacji położenia pedału sprzęgła. Aby ją wymienić, należy odkręcić elementy, które ją mocują i wypiąć z obydwu stron – z cięgna pedału i łapy sprzęgła. Przy pomocy płaskiego klucza bez problemu wykręcimy pedał sprzęgła i śruby, które mocują linkę. Gdy wyciągniemy już wadliwy element, zakładamy nową w taki sam sposób. Zatem wkładamy linkę do wnętrza komory silnika, czyli od góry, a następnie mocujemy do cięgna pedału z jednej i łapy sprzęgła z drugiej. Kiedy linka zostanie wymieniona, należy sprawdzić jej działanie, naciskając pedał sprzęgła. Prawidłowo założona i wyregulowana sprawia, że pedał po naciśnięciu powraca na pozycję niewiele wyższą niż wysokość pedału hamulca.
Jak widać, wymiana linki sprzęgła nie jest skomplikowana, ale żeby być pewnym swoich działań, warto mieć o tym jakieś pojęcie. Linki nie są niezniszczalne, zużywają się przy jeździe, dlatego warto regularnie sprawdzać, w jakim są stanie i przysłuchiwać się autom podczas jazdy. W ten sposób jesteśmy w stanie zminimalizować przykrą niespodziankę pojawiającą się w najmniej niespodziewanym momencie.
Strona do prawidłowego funkcjonowania wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie oznacza akceptację i rozumienie ich funkcjonowania. Więcej informacji
Serwis korzysta z plików cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.