Zastosowanie linek sterowania oraz linek zmiany biegów w pojazdach mechanicznych

    Linka zmiany biegów

    Współcześnie coraz częściej korzysta się z pojazdów wyposażonych w układy elektryczne i elektroniczne — w wielu przypadkach odpowiadają one za sterowanie skrzynią biegów, napędem czy hamulcami. Ich awaryjność pozostawimy jednak do subiektywnej opinii każdego z czytelników. Przyjrzymy się natomiast przeciwieństwu (a niekiedy uzupełnieniu) takich układów — czyli systemom mechanicznym, a konkretniej stosowanym w nich linkom. Do dzisiaj korzysta się z nich w wielu pojazdach, nawet tych w dużej mierze opartych o rozwiązania elektroniczne.

    Linki sterowania w pojazdach mechanicznych — rodzaje i zastosowanie

    Zadanie linek — jak to w większości systemów mechanicznych — jest dość proste. Odpowiadają one za sterowanie układami i wieloma funkcjami w pojeździe. Ich działanie jest odpowiedzią na reakcję kierowcy. Łatwo wyobrazić sobie zasadę funkcjonowania linek na przykładzie hamulca ręcznego czy pedału sprzęgła. W pierwszym przypadku jeden koniec linki przymocowany jest do mechanizmu hamulcowego, z kolei drugi — do dźwigni. Zaciągając ręczny, napinamy linkę, która kolejno ciągnie dźwignię pośrednią, zwiększając siłę naciągu. Nagromadzona energia rozkładana jest dzięki wyrównywaczowi na hamulce i ostatecznie — hamujemy.

    Jeśli natomiast chodzi o linkę sprzęgła, to łączy ona element wykonawczy tarczy sprzęgła z pedałem. Naciskając go, możemy łączyć lub rozłączać napęd między silnikiem a skrzynią biegów. W ten sposób płynnie ruszamy i zmieniamy biegi. À propos zmiany biegów — w skrzyni także funkcjonuje linka, jednak ten temat poruszymy w dalszej części wpisu. Tymczasem przyjrzyjmy się innym rodzajom linek sterowania w pojazdach mechanicznych.

    Do najpopularniejszych, szczególnie w nieco starszych samochodach, należą linki gazu. Ich zadaniem jest sterowanie obrotami silnika w odpowiedzi na reakcję kierowcy. Tu także, podobnie jak w przypadku linki sprzęgła, wszystko zaczyna się od naciśnięcia pedału — poprzez linkę przenoszona jest siła na układ zasilania silnika, czyli układ wtryskowy. Im mocniej naciskamy pedał (bardziej naprężamy linkę), tym zwiększa się dopływ mieszanki do cylindrów.

    Posiadacze maszyn rolniczych, motocykli lub starszych samochodów mogą spotkać się również z określeniem linek prędkościomierza, które są składniową do obrazowania szybkości jazdy widocznej na desce rozdzielczej. Oprócz tego mamy też linki odpowiadające za otwieranie maski, drzwi, a także podnoszenie i opuszczanie szyb. Osoby, które użytkują maszyny budowlane, muszą być też świadomi o istnieniu linek sterowania mechanizmem wywrotowym, które podczas częstej pracy mogą ulec naderwaniu i wówczas praca takim sprzętem staje się niebezpieczna.

    Linek w pojazdach mechanicznych jest mnóstwo — są to też linki rewersu, kierunku jazdy przódtył czy wiele innych, których zasada działania jest podobna. Wróćmy jednak do wcześniej poruszonego tematu, czyli do linek zmiany biegów.

    Linki zmiany biegów — zasada ich działania

    Skrzynia biegów jest mechanizmem dość trudnym do opisania — składa się z kilkudziesięciu elementów, w tym koła zębatego, a także wałka sprzęgłowego, pośredniego oraz głównego. Jest w niej też linka zmiany biegów — i to właśnie jej się dzisiaj przyjrzymy. Dzięki niej kierowca ma możliwość dostosowywania prędkości obrotowej i przekazywania mocy silnika do napędu. Jak to się dzieje?

    Linki zmiany biegów są linkami ciągnąco-pchającymi — wrzucając „czwórkę”, ciągniemy do siebie lewarek, z kolei zrzucając na „trójkę”, pchamy go od siebie. Jak ten prosty ruch powoduje, że samochód zyskuje większą lub mniejszą moc? Dzięki linkom jesteśmy w stanie manualnie ustawić drążek we właściwym miejscu, aby pozwolić pozostałym elementom skrzyni biegów na pracę w konkretnych warunkach.

    Linki w pojazdach mechanicznych bardzo często ulegają awarii. Spowodowane jest to zwyczajną eksploatacją lub jej brakiem. Szczególnie narażone na uszkodzenia są linki sprzęgła, gazu oraz zmiany biegów. Częsta praca linek może spowodować ich wyrobienie i zerwanie, z kolei linki w nieużywanych układach mogą korodować bądź „zastać się”. Jeśli więc planujemy wymagające prace budowlane lub bardzo często korzystamy z pojazdów mechanicznych, warto zainwestować w sprawdzone linki znanych marek.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Strona do prawidłowego funkcjonowania wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie oznacza akceptację i rozumienie ich funkcjonowania. Więcej informacji

    Serwis korzysta z plików cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

    Zamknij