Nowoczesne samochody to niesamowicie skomplikowane maszyny, które wykorzystują setki mechanizmów – usterka nawet najdrobniejszego z nich może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie całego pojazdu, a nawet doprowadzić do jego awarii. Bezustannie eksploatowane części należy wymieniać bądź w odpowiedni sposób zabezpieczać nie tylko po to, by utrzymać auto w dobrym stanie, a jego parametry na odpowiednim poziomie, ale też dla własnego bezpieczeństwa. Jednymi z elementów, które również wymagają okresowej wymiany, są linki skrzyni biegów, sprzęgła tudzież gazu czy hamulca. Kiedy powinniśmy zastąpić zużyte linki nowymi? W jaki sposób się za to zabrać? Zapraszamy do lektury!
Jedną z najintensywniej eksploatowanych linek w aucie jest ta, która pomaga obsługiwać sprzęgło. Element ten może ulec awarii, nawet jeśli jest się doświadczonym kierowcą, który rozważnie korzysta z pedałów w pojeździe. Niestety, to, jak jeździmy, nie ma wpływu na eksploatację linki – w tym przypadku kluczowe jest odpowiednie zamontowanie części. Na szczęście jej włókna zazwyczaj zużywają się stosunkowo wolno – niemal nie zdarza się, by linka zerwała się natychmiastowo.
Linka sprzęgła to tak naprawdę powstałe ze splecionych drutów cięgno, które chroni wykonana z tworzyw sztucznych osłona. Choć teoretycznie tego typu konstrukcja części sprawia, że jest ona stosunkowo odporna np. na uszkodzenia mechaniczne, tak w praktyce zdarza się, że włókna linki stopniowo pękają. Towarzyszy temu charakterystyczny hałas, który możemy usłyszeć po dociśnięciu pedału sprzęgła. Co gorsza, pękające włókna linki mają wpływ także na działanie sprzęgła, a to z kolei utrudnia prowadzenie pojazdu.
Wymiana tego elementu jest na szczęście stosunkowo łatwa – nie musimy udawać się z taką usterką do profesjonalnego serwisu. Zdecydowana większość mechaników amatorów bez problemu poradzi sobie z naprawą tego mechanizmu. Powinniśmy oczywiście zacząć od zakupienia odpowiedniej, dopasowanej do modelu naszego auta linki. Jeżeli wyposażyliśmy się już w potrzebną część, należy poluzować koła od strony kierowcy i przy pomocy lewarka unieść auto. Następnie należy odkręcić i zdjąć koła, a zaraz po tym musimy zdemontować plastikowe nadkole. Co potem? Teraz powinniśmy wykręcić regulację sprzęgła oraz opierające się przeważnie na dwóch śrubkach mocowania linki. W tym momencie pozostaje już tylko wyciągnąć wyeksploatowany element z dźwigni i wyjąć go przez otwór znajdujący się w komorze silnika. Na końcu należy założyć nową linkę. Aby tego dokonać, powinniśmy wykorzystać ten sam wpust, przez który przed chwilą wyjęliśmy część. Nagwintowaną końcówkę linki należy przełożyć przez znajdujący się z boku silnika otwór. Potem musimy naciągnąć na nią gumową osłonę i przykręcić metalowy kołnierz, a na sam koniec pozostaje nam tylko przeciągnąć linkę do dźwigni sprzęgła, zamontować metalowe zabezpieczenie i wkręcić śruby.
Wymiana tego elementu może okazać się nieco bardziej skomplikowana, jednak wciąż jest to naprawa, której możemy dokonać na własną rękę. Powinniśmy zacząć od zdemontowania osłony dźwigni hamulca ręcznego oraz poluzowania nakrętki regulacyjnej, co umożliwi interakcję ze sworzniami linek. Wspomniana dźwignia zazwyczaj znajduje się pod środkową konsolą. Następnie należy zdemontować osłonę dźwigni, wyciągnąć sworznie mocujące, odczepić osłonę termiczną oraz dolne osłony auta, a także poluzować zabezpieczające linkę uchwyty i płytkę mocującą. Teraz możemy już wyciągnąć element! Zamontowanie nowej linki przebiega w podobny sposób. Należy umieścić ją w zaciskach hamulcowych, założyć odczepioną wcześniej płytkę mocującą i zaczepić linkę w znajdującym się na końcu dźwigni gnieździe. Teraz powinniśmy odpowiednio ułożyć element, a następnie obrócić nakrętkę regulacyjną w taki sposób, by naprężyć linkę. Na koniec pozostaje tylko wyregulować jej działanie.
Linki to elementy, które pomagają utrzymać w ryzach m.in. skrzynię biegów czy hamulec ręczny. Ich poluzowanie może doprowadzić do utraty pełnej kontroli nad tymi elementami, a nawet do tego, że przestaną one działać. Jeśli czujemy, że dźwignia hamulca ręcznego jest luźna bądź po zaciągnięciu nie utrzymuje samochodu w miejscu, powinniśmy bezzwłocznie wymienić utrzymującą ją linkę. Podobnie ma się sprawa w przypadku linki sprzęgła – jeżeli podczas zmiany biegów występują „zgrzyty” to znak, że należy sprawdzić, czy linka jest odpowiednio naprężona.
Okazuje się, że te niepozorne elementy mogą znacząco utrudnić użytkowanie auta, jeśli nie utrzymamy ich w dobrym stanie. Dlatego zdecydowanie powinniśmy raz na jakiś czas sprawdzać, czy znajdujące się we wnętrzu auta linki nie pękają. To tak samo ważne jak np. wymiana oleju!
Strona do prawidłowego funkcjonowania wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie oznacza akceptację i rozumienie ich funkcjonowania. Więcej informacji
Serwis korzysta z plików cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.